Zarządzanie konfliktem
2 dni szkoleniowe
Uczestnicy: zarząd, managerowie wyższego i średniego szczebla
Cele szkolenia
- Uświadomienie czym jest konflikt w organizacji
- Pokazanie sposób jak można zminimalizować konflikty
- Omówienie typowych sytuacji firmowych, które stwarzają konflikty
- Przedstawienie tradycyjnych stylów rozwiązywania konfliktów wraz z ich negatywnymi konsekwencjami
-
Efekty dla uczestników
- Uświadomienie, iż konflikt jest czymś naturalnym, powszechnie występującym w sferze stosunków międzyludzkich
- Pokazanie jak różnorodny może być konflikt
- Pokazanie przyczyn powstania konfliktu, będących po stronie organizacji oraz bezpośrednio spowodowane postawą bezpośredniego kierownictwa
- Pokazanie jak należy pokierować sytuacją konfliktową w firmie?
-
Efekty dla organizacji
- Zmniejszenie ilości konfliktów w organizacji
- Przećwiczenie w jaki sposób kadra zarządzająca powinna zachować się wobec konfliktu
-
Program szkolenia
1.Typologia konfliktów w organizacji czyli skąd biorą się konflikty?
- Konflikt w organizacji jako efekt podziału deficytowych zasobów
- Konflikt jako sprzeczność celów, wartości i rozwiązań
- Konflikt jako różnica osobowości
- Konflikt jako efekt braku skutecznej komunikacji
2. Świadomość procesów i ról w zespołach aby lepiej zrozumieć przyczyny konfliktów
- Procesy personalne w zespole.
- Uczestnictwo w działaniach zespołu, analiza ról w zespole
3. Co ułatwia a co utrudnia współpracę w organizacji?
- Ocena zachowań ułatwiających dobrą współpracę zespołu
- Ocena zachowań utrudniających współpracę
- Cechy osobowościowe pracowników, sprzyjające powstawaniu konfliktów
4. Co menedżer i organizacja mogą zrobić aby minimalizować konflikt
- Rozpoznawanie oczekiwań dotyczących pracy i ról w zespole i zachęta do ewentualnej ich zmiany
- Udzielanie konstruktywnych informacji zwrotnych
- Znaczenie integracji zespołu i spędzania wspólnego czasu poza pracą
- Negocjacje jako możliwość pokierowania konfliktem
5. W jakich sytuacjach może sprawdzić się dominacja i przymus a w jakich należy ich unikać?
6. Tradycyjne style rozwiązywanie konfliktów w organizacji wraz z ich negatywnymi konsekwencjami
- Ignorowanie
- Odwlekanie
- Pokojowe współistnienie
- Deprecjonowanie
- Reorientacja
- Separacja
- Kompromis
- Eskalacja
- Walka
7. Fazy kierowania konfliktem
- Dostrzeżenie konfliktu
- Zdefiniowanie konfliktu czyli o co toczy się gra?
- Ujawnienie konfliktu
- Rozwiązanie konfliktu
- Weryfikacja wybranego sposobu rozwiązanie konfliktu
- Konsolidacja czyli stworzenie klimatu współpracy i wprowadzenie odpowiednich zmian
8.Zachowania uczestników konfliktu jako proces złożony obejmujący percepcję, emocje i zachowanie równorzędne.
- Reakcja wybuchowa
- Percepcja wrogiej intencji
- Agresja obronna
- Kontratak
- Powtarzalność
- Lustrzane odbicie
9. Rodzaje konfliktów w organizacji ze względu na funkcje
- Eufunkcjonalne czyli dające bodziec, aby usunąć błędy organizacyjne
- Dysfunkcjonalne ukazujące nieprawidłowości, których nie można usunąć
10. Możliwe skutki, jakie mogą być efektem konfliktu
- Podwyższenie motywacji
- Innowacyjność
- Identyfikacja problemów
-
Metody pracy, które zastosujemy podczas szkolenia
- Ćwiczenia grupowe
- Ćwiczenia indywidualne
- Gry zespołowe
- Odgrywanie scenek
- Swobodne wypowiedzi na forum
- Dyskusje grupowe podczas case study