System zarządzania procesami biznesowymi
2 dni szkoleniowe
Uczestnicy: managerowie wyższego i średniego szczebla, wybrani specjaliści
Cele szkolenia
Urealnienie zarządzania procesowego wdrożonego w ramach systemu ISO 9000:2008 i uzyskanie z niego korzyści przez poznanie i opanowanie podstawowych modeli, metod i narzędzi zarządzania procesowego.
Korzyści dla uczestników
Uczestnicy szkolenia uzyskają wiedzę pozwalającą lepiej rozumieć:
- Istotę różnic między zarządzaniem procesami, funkcjami, i przedsięwzięciami
- Potrzebę podejścia procesowego w zarządzaniu operacyjnym
- Naturę przypadkowości i zmienności procesów
- Istotę pomiarów oraz zasady wykorzystywania danych w zarządzaniu procesami
- Zasadę ciągłego doskonalenia procesów
- Korzyści dla pracowników i klientów z podejścia procesowego
W wyniku szkolenia uczestnicy nabiorą umiejętności pozwalające:
- Organizować i wykonywać prace związane z identyfikacją i dokumentacja procesów oraz ich usprawnianiem
- Określać mierniki charakteryzujące proces, dobierać metody pomiaru i analizy wyników oraz wykorzystywania ich do zarządzania procesem
- Identyfikować błędy w procesach wywołane czynnikami przypadkowymi i przyczynami wyznaczalnymi
- Dobrać i zastosować narzędzia odpowiednie do problemu występującego w procesie
Korzyści dla organizacji
- Sprawniejsze i bardziej niezawodne identyfikowanie przyczyn problemów w procesie biznesowym
- Większe możliwości sparametryzowania procesów operacyjnych i pomiaru ich efektywności
- Tworzenie racjonalnych i pewniejszych przesłanek do planowania doskonalenia i rozwoju procesu biznesowego
Program szkolenia
Dzień 1 - Koncepcje i praktyka zarządzania procesowego
- Zarządzanie funkcjami i procesami – konkurencyjne czy komplementarne?
- Zarządzanie procesowe jako podstawowy instrument zarządzania wytwarzaniem produktu
- Dlaczego zarządzanie procesowe nie chce działać w systemach zarządzania ISO 9000
- Dlaczego procesy wymagają innego podejścia niż przedsięwzięcia?
- Przypadkowość i prawdopodobieństwo w procesach
- Myślenie statystyczne w zarządzaniu procesowym?
- Eksperyment z białymi i czerwonymi paciorkami
- Dwa rodzaje błędów w zarządzaniu procesem
- Modelowanie i symulacje procesów
- Monitorowanie procesów
Dzień 2 - Metody i narzędzia zarządzania procesowego
- Metody zespołowego rozwiązywania problemów
- Tropienie związków i zależności, czyli mapa procesu
- Usprawnianie i wyszczuplanie procesów
- Metodologie wyznaczania parametrów krytycznych dla procesu
- Mądry przed szkodą i po szkodzie czyli FMEA procesu i RCA
- Mierniki, pomiary i gromadzenie danych.
- Opis i wizualizacja danych
- Podstawowe koncepcje i metody statystycznej kontroli procesów
Metodyka szkolenia
Treść szkolenie przystosowana jest do specyfiki procesów w organizacji klienta (produkcja, usługi, sprzedaż itd.) oraz aktualnego zaawansowania zarządzania procesowego. Części wykładowe szkolenia ilustrowane są slajdami, natomiast do eksperymentów praktycznych wykorzystywane są rekwizyty materialne i aplikacje komputerowe. Uczestnicy szkolenia otrzymują zestaw materiałów drukowanych do wykorzystania na zajęciach oraz aplikacje i szablony Excela do własnych ćwiczeń rozwojowych oraz do zastosowania jako narzędzia do rozwiązywania niektórych problemów zarządzania procesowego.