Praktyczny Marketing od podstaw
Treść szkolenia
Marketing jest dzisiaj istotnym składnikiem filozofii świata biznesu, podstawową orientacją menedżerską i zespołem rynkowych narzędzi zarządzania. Jest sposobem myślenia i działania, umiejętnie wykorzystującym metody poznawania i kształtowania zarówno zewnętrznego otoczenia firmy, jak i jej organizacji dla osiągania sukcesów na rynku. Marketing to nie tylko dziedzina poznawcza ale przede wszystkim suma praktycznej wiedzy i umiejętności stanowiących o profesjonalnych atutach menedżera. Poznaj marketing od postaw i definicji do praktycznych działań przynoszących firmie wymierne korzyści. Kurs Praktycznego Marketingu od Podstaw wprowadza w świat działań marketingowych i uczy jak budować biznes, jak wyznaczać cele i strategie marketingowe oraz dostarcza narzędzi do ich realizacji.
Korzyści dla Ciebie i Twojej firmy
Zrozumiesz czym jest marketing w dzisiejszym świecie konkurencji jak ogromny może mieć wpływ na zyskowność i przewagę konkurencyjną Twojej firmy. Zyskasz praktyczną wiedzę i narzędzia marketingowe a także umiejętność ich wykorzystania w budowie pozycji Twojej firmy na rynku.. Będziesz potrafił wykreować i wprowadzić na rynek atrakcyjny produkt, przekonać do niego konsumenta, wybrać kanały dystrybucji i zbudujesz skuteczną komunikację i długofalowe, bliskie relacje z odbiorcą. Dzięki rozwojowi kompetencji marketingowych i praktycznej wiedzy w tym zakresie Twój zespół będzie skuteczniej budował działania zorientowane na konsumenta, które zwiększą efektywność Twojej firmy i przyniosą wymierne efekty sprzedażowe.
Szkolenie przeznaczone jest dla:
Pracownicy działów marketingu, asystenci, managerowie bez doświadczenia marketingowego. Właściciele, dyrektorzy i managerowie małych średnich firm, którzy chcą zwiększyć efektywność działań swojego przedsiębiorstwa i interesują się regułami działania przedsiębiorstw w rynkowym otoczeniu.
Umiejętności nabyte na szkoleniu:
- Zrozumienie definicji, teorii i pojęć marketingowych
- Wdrażanie podstawowych zasad, narzędzi i koncepcji marketingowych. Zmiana postawy na zorientowaną na klienta, dostosowaną do warunków rynkowych
- Zrozumienie pojęcia Marketing Mix: Produkt i Opakowanie, Kanały Dystrybucji, Cena , Reklama, Promocja
- Znajomość rodzajów i funkcji kanałów dystrybucji, projektowanie i wybór kanałów dystrybucji dostosowanych do strategii firmy, charakteru produktu i potrzeb konsumenta
- Poznanie narzędzi skutecznej promocji adresującej potrzeby konsumenta,
- Zaznajomienie się z elementami i narzędziami polityki cenowej, procesem budowania i wyboru polityki kształtowania cen
- Zrozumienie pojęcia i struktury produktu, tworzenie nowego produktu zgodnie z kierunkiem rozwoju firmy, zasady i proces kreacji produktu.
- Wykorzystanie koncepcji cyklu życia produktu w procesie decyzyjnym firmy, analiza portfolio.
- Zrozumienie czym jest marka, jej charakter, wartości i rola w procesach rynkowych. Nowoczesna klasyfikacja marek, architektura marki, funkcje marki, podstawowe narzędzia budowy marki, strategia marki.
- Poznanie podstaw komunikacji marketingowej, zrozumienie procesu działania komunikacji, ograniczenia i możliwości, miary efektywności komunikacji. Wybór strategii reklamy i komunikacji z klientem, analiza i dobór kanałów komunikacyjnych, rozwój strategii komunikacji, etapy kreowania skutecznej komunikacji w reklamie, promocjach sprzedażowych, PR, sprzedaży bezpośredniej.
- Umiejętność wyboru kryteriów segmentacji, charakterystyka skutecznej segmentacji, proces definiowania segmentacji
- Zrozumienie jaki wpływ na firmę mają czynniki zewnętrzne, umiejętność przeprowadzenia analiz otoczenia marketingowego i adaptacji strategii marketingowej.
- Zrozumienie pojęcia konsumentów i ich zachowania na rynku, adaptacja działań do potrzeb konsumentów
- Poznanie Marketingowego Procesu Badawczego, rodzaje badań, sposób wykorzystania, metody wdrażania i rozwoju badań
- Zrozumienie pojęcia planowania w marketingu, cele marketingowego planowania, wdrożenie 7 etapów planowania, budowa skutecznego planu marketingowego i jego rola w procesie zarządzania
- Poznanie definicji i rodzajów strategii marketingowej, budowanie priorytetów strategicznych: analiza portfolio produktów, kreowanie przewagi konkurencyjnej i przekształcanie przewagi w zwycięskie strategie
Metodologia szkolenia
- Wykłady wsparte praktycznym treningiem z wykorzystaniem aktywizujących metod dydaktycznych: warsztaty, ćwiczenia, dyskusja kierowana; wspierających część teoretyczną
- Kluczowe pojęcia i definicje wspierane opisami przypadków, opisami sytuacyjnymi
- Dyskusje uczestników zachęcające do wymiany doświadczeń i dobrej praktyki
- Uczestnicy otrzymują materiały drukowane ze szkolenia, materiały w formie elektronicznej udostępnione są w Centrum Szkoleniowym
Czas trwania szkolenia: 2 dni
Program szkolenia
1. Definicje i znaczenie marketingu
- Ewolucja znaczenia i roli marketingu
2. Marketing Mix, definicja, znaczenie, rola
- Produkt: pojęcie, struktura, klasyfikacja, cykl życia produktu
- Pojęcie nowego produktu, poszukiwanie idei nowych produktów, wprowadzenie
- Analiza portfolio produktów
- Opakowanie
- Kanały dystrybucji: rodzaje, funkcje, wybór
- Ceny, kształtowanie i rodzaje polityki cenowej, proces ustalania polityki cenowej
- Promocja: funkcje i struktura, rodzaje promocji, budżet, ocena efektów
- Reklama: rodzaje nośników, oddziaływanie
3. Marka, jej pojęcie i znaczenie
- Klasyfikacja marek, funkcje marki , strategie marki, rola silnej marki
- Architektura marki - nazwa i logo a pozostałe elementy marki, symbole jako metafory systemu wartości, tożsamość marki a jej wizerunek, personifikacja marki
- Narzedzia zarządzania marką: Brand Iceberg, Brand Conversion Model, IDQV, segmentacja rynku, esencja marki, analizy port folio, Test 60 sec.,
- Etapy procesu zarządzania marką
4. Podstawy komunikacji marketingowej:
- narzędzia i metody,
- cele komunikacji,
- miary efektywności
- strategie reklamy i komunikacji z klientem,
- analiza i dobór kanałów komunikacyjnych,
- etapy kreowania skutecznej komunikacji w reklamie, promocjach sprzedażowych, PR, sprzedaży bezpośredniej.
5. Segmentacja rynku
- Kryteria segmentacji, charakterystyka skutecznej segmentacji, rodzaje segmentacji
- proces definiowania segmentacji
6. Analiza możliwości rynkowych
- Macierz Ansofta
- analiza otoczenia marketingowego, analiza SWOT i PEST
- analiza rynku konsumenta i zachowania nabywców: hierarchia potrzeb, proces podejmowania decyzji
- strategia konkurencji
- cykl życia produktów
7. Marketingowy Proces Badawczy
- rodzaje badań, źródła informacji i sposób wykorzystania, opracowanie kwestionariusza
8. Plan Marketingowy
- cel marketingowego planowania,
- cechy dobrego planu
- wdrożenie 7 etapów planowania,
- budowa skutecznego planu marketingowego
9. Strategia marketingowa,
- Rodzaje strategii
- budowanie priorytetów strategicznych
- analiza port folio produktów: metoda BCG, Macierz General Electric , QPA
- określanie przewagi konkurencyjnej i przekształcanie przewagi w zwycięską strategię
- Wybór strategii
- Identyfikacja słabych stron
10. Inne formy skutecznych działań marketingowych
- Niestandardowe formy reklamy
- Marketing mobilny
- Marketing społeczności owy
- Marketing katartyczny
- Marketing kontrowersyjny
- Marketing szeptany
- Marketing internetowy