Zarządzanie Marką w praktyce
Budowanie wizerunku, komunikacja, zarządzanie
Opis szkolenia
Marka to już nie tylko nazwa i logo zwracające uwagę konsumenta. To magnes, który przyciąga i utrzymuje klienta, buduje z nim trwałe relacje, budzi pozytywne skojarzenia i korzyści. Branding jest dziś sztuką budowania relacji, wyszukania najważniejszych korzyści, które wyróżnią markę pośród konkurencji, przekonają konsumenta i pozwolą zdobyć przewagę na rynku. Marki stały się elementem kultury, a dla najbardziej lojalnych klientów stały się wyrazem ich tożsamości. Marka tworzy popyt, buduje zaufanie, tworzy wizerunek, służy łatwej identyfikacji firmy i jej oferty, powinna być gwarancją jakości. Poznaj czym jest współczesny marketing marki i jego rolę w sprzedaży produktu. Dowiedz się jak budować wartościowe marki, jak zarządzać nimi na różnych etapach rozwoju, jak chronić je przed nieuczciwą konkurencją i uniknąć podstawowych błędów w kreowaniu strategii marki i jej realizacji.
Korzyści dla Ciebie i Twojej firmy
Dasz szansę Twojej marce wygrać walkę o konsumenta. Napiszesz koncept strategiczny dla swojej marki, potem przeprowadzisz jego badanie i dowiesz się co w koncepcie działa, a co należy poprawić. Zrozumiesz relacje między Twoją marką, konsumentem i językiem jakim do niego mówisz. Zrozumiesz rolę współczesnej marki i zasady jej kreacji. Nauczysz się jakie kluczowe elementy stanowią o sile marki i nauczysz się budować markę w oparciu o najbardziej liczące się dla konsumenta wartości. Kurs Zarządzania Marką w Praktyce pozwoli Ci również poznać najważniejsze zasady dotyczące komunikacji marki na rynku, wyróżniające markę spośród konkurencji i budujące pozytywne relacje z odbiorcą. Poznasz zwycięskie strategie i nauczysz się je tworzyć dla swoich produktów. Poznasz proces zarządzania marką na różnych etapach jej rozwoju. Będziesz wiedział jak chronić swoją markę przed konkurencją i jak walczyć z konkurentami.
Szkolenie przeznaczone jest dla:
Warsztaty przeznaczone są dla pracowników i managerów działów marketingu firm produkcyjnych i usługowych, którzy pragną wykorzystywać w swojej pracy strategiczne podejście do prowadzonych marek i wzmocnić swoją przewagę konkurencyjną na rynku.
Umiejętności nabyte na szkoleniu
- Zrozumienie czym jest marka, jej architektura, fundament, rola i funkcje w procesach rynkowych. Nowoczesna klasyfikacja marek, podstawowe narzędzia budowy marki, kluczowe elementy budujące markę i umiejętność ich zdefiniowania, cechy dobrej marki.
- Poznanie strategii nazwy marki, cechy dobrej nazwy, umiejętność doboru dobrej nazwy
- Poznanie pojęć wizji, misji, wartości, charakteru marki, esencja marki, wartość dodana marki. Umiejętność ich tworzenia.
- Zdobycie umiejętności budowania silnej marki, poznanie narzędzi umożliwiających analizę istniejących marek i wskazujących kierunki ich rozwoju.
- Nabycie umiejętności analizy potencjału rynku dla nowej marki: zebranie informacji, analiza otoczenia marketingowego, analiza konsumenta i zachowań nabywców, rozpoznanie segmentów rynku i wybór rynków docelowych
- Poznanie pojęcia pozycjonowania marki, umiejętność zdefiniowania celów pozycjonowania, poznanie i wykorzystanie procedur w tej dziedzinie
- Opracowanie strategii komunikacji marki: rodzaje, narzędzia, metody, cele komunikacji
- Zdobycie umiejętności wprowadzenia marki na rynek: sposób budowania świadomości marki, znajomości i lojalności marki,
- Rodzaje strategii marki, tworzenie strategii w odniesieniu do sytuacji firmy, etapu rozwoju marki i otoczenia marketingowego
- Poznanie metod promocji marki: reklama, PR, promocje sprzedażowe, merchandising
- Proces zarządzania marką, niezbędne narzędzia i umiejętność ich wykorzystania
Metodologia szkolenia
- Praktyczny trening z wykorzystaniem aktywizujących metod dydaktycznych: warsztaty, ćwiczenia dyskusja kierowana, wspierającymi część teoretyczną – mini wykłady
- Kluczowe pojęcia i definicje wspierane opisami przypadków, opisami sytuacyjnymi
- Dyskusje uczestników umożliwiające wymianę doświadczeń i dobrej praktyki
- Uczestnicy otrzymują materiały drukowane ze szkolenia, materiały w formie elektronicznej udostępnione są w Centrum Szkoleniowym
Czas trwania szkolenia: 2 dni
Program szkolenia
1. Marka produktu i znak firmowy oraz ich znaczenie w marketingu
- Definicja marki
- Rodzaje marek: produktowa, usługowa, marka parasolowa, marka miejsca
- Kanały komunikacji marki
- Korzenie marki
- Wiarygodność i reputacja marki
- Elementy składowe marki
- System wartości i jego metafory (symbole)
- Korzyści i RTB
- Tożsamość marki a jej wizerunek
- Personifikacja marki (wygląd, zachowanie i komunikacja – język marki )
2. Etapy budowania marki
- Badania
- Analiza konkurencji: gromadzenie informacji, analiza otoczenia marketingowego, analiza rynku przedsiębiorstw i zachowań klientów instytucjonalnych, strategia konkurencji
- Analiza grupy docelowej: analiza rynku konsumenta i zachowania nabywców, mierzenie popytu
- Rozpoznawanie segmentów rynku i wybór rynków docelowych
- Nazwa i logotyp: wybór zewnętrznych desygnatów marki
- Ustalanie pożądanego wizerunku marki – jaki wizerunek chcemy mieć na rynku?
- Określanie długości życia marki (cyklu życia marki)
- Wprowadzanie marki na rynek – terminy i sposoby budowania świadomości, znajomości, akceptacji i lojalności względem marki poprzez metody promocji marki: promocje sprzedażowe, Public Relations, reklama, merchandising
- Utrzymywanie lub podwyższanie wartości marki (przykłady polskie i zagraniczne)
- Budowa lojalności względem marki
- Wycofywanie marek z rynku, likwidacja marki
- Kontrola opinii o marce w relacji do marek konkurencyjnych
3. Decyzje dotyczące nazwy marki
- Wybór strategii dotyczącej nazwy marki (marka indywidualna, rodzina marek dla wszystkich produktów, oddzielne rodziny nazw dla wszystkich produktów, nazwa firmy wraz z indywidualną nazwa produktu)
- Na czym polega dobra nazwa marki
4. Pozycjonowanie marki
- Pozycjonowanie STP
- Marka a wizja i misja firmy
- Cele, zalety, procedury pozycjonowania
- Przegląd wzorcowych kampanii
5. Praktyczne sposoby opisywania marki
- Diament marki
- Piramida marki
- Model Kapferera
- Pieczęć marki
6. Stosowane przez firmy strategie marki
- Strategia przedłużania marki
- Strategia wielu marek
- Strategia zmiany pozycji marki na rynku (pozycjonowanie i re pozycjonowanie)
- Segmentacja – droga do zawężania potrzeb
- Zróżnicowanie
7. Cykl życia marki
- Wprowadzenie, szczyt, spadek, podtrzymanie, zmierzch
- Matryca bostońska
8. Dziesięć cech dobrej marki
- Porównanie do najsilniejszych marek na świecie
9. Firmowa księga identyfikacji – formalny zapis symboli i nośnik