Trening asertywności
2 dni szkoleniowe
Uczestnicy: pracownicy wszystkich komórek organizacyjnych
Cele
Celem szkolenia jest nabycie szeregu umiejętności pozwalających w sposób skuteczny, satysfakcjonujący i trwały budować pozytywne relacje z innymi, zarówno w sferze zawodowej, jak i osobistej poprzez stosowanie asertywnego stylu komunikacji.
Grupa docelowa
Wszyscy pracownicy i menedżerowie chcący doskonalić swoje kompetencje w tym zakresie.
Korzyści indywidualne
- Poznanie psychologicznych mechanizmów związanych z budowaniem relacji z innymi
- Poznanie sposobów rozpoznawania i radzenia sobie z różnymi postawami w kontaktach społecznych: uległość, agresywność, manipulacja, asertywność
- Rozwój umiejętności w zakresie utrzymywania efektywnego kontaktu innymi, technik niezbędnych do sprawnej komunikacji oraz asertywnego radzenia sobie w trudnych sytuacjach
- Samoocena własnego potencjału w zakresie zachowań asertywnych, określenie obszarów do samodoskonalenia i wprowadzenie zmian do dotychczas stosowanych skryptów działania w wybranych sytuacjach.
- Poznanie sposobów zwiększania pewności siebie i obniżających napięcia w relacjach z innymi
Korzyści dla organizacji
- Zwiększenie precyzji komunikacji i wzajemnego zrozumienia między pracownikami
- Zmniejszenie szans powstawania konfliktów
- Zwiększenie tempa dochodzenia do konsensusu
- Podniesienie efektywności prowadzenia dyskusji i wymiany opinii
- Zwiększenie szans na poprawę atmosfery i relacji w zespole
Program szkolenia
- Asertywność jako postawa życiowa - fakty i mity. Samoocena asertywnego potencjału
- Budowanie relacji z innymi – określanie granic.
- Praca nad „monologiem wewnętrznym”
- Utrzymywania efektywnego kontaktu z innymi - analiza transakcyjna a asertywność, sprawny nadawca i odbiorca
- Techniki niezbędne w asertywnej komunikacji - słuchanie ze zrozumieniem, precyzowanie problemu, klaryfikacja, parafraza, pytania precyzujące.
- Techniki asertywnego radzenia sobie w trudnych sytuacjach - asertywny spór, oddzielanie faktów od opinii, asertywne wyrażanie własnego zdania, asertywne odmawianie
- Asertywna krytyka - radzenie sobie z krytyką i manipulacją, asertywne przyjmowanie różnych form krytyki, wyrażanie konstruktywnej krytyki
-
Narzędzia
- Case study
- Symulacje grania roli „jeden na jednego” z wykorzystaniem kamery
- Ćwiczenia praktyczne indywidualne
- Testy psychologiczne i „mapa asertywności”
- Analiza nagrań zachowań asertywnych i nieasertywnych
- Dyskusje grupowe
- Tworzenie indywidualnego planu zmiany