Lider i menedżer
2lub 3 dni szkoleniowe
CEL: zaznajomienie się lub rozwinięcie wiedzy na temat menedżera jako lidera; rozumienie dynamiki grupy i zjawisk towarzyszących; rozróżnianie grupy i zespołu, rozumienie zjawisk towarzyszących pracy zespołowej; identyfikacja preferencji stylu kierowania, typów przywódczych; zdobycie, rozwinięcie, ćwiczenie konkretnych kompetencji niezbędnych liderowi, zaznajomienie się z tematem zarządzania zmianą i roli menedżera, zapoznanie się z rolą lidera jako propagatora kultury organizacyjnej.
Efekty dla uczestnika: rozumienie i doświadczenie zjawisk w grupie, analiza własnego stylu kierowania, zrozumienie uwarunkowań i konsekwencji stylu, zdobycie lub rozwinięcie umiejętności z pakietu kompetencji liderskich, poznanie swoich zasobów i wyzwań, możliwość ćwiczenia na własnych realnych przykładach.
Efekty dla organizacji: refleksja kierujących w firmie nad rolą liderów, rozpoznanie wpływu stylu kierowania na zespół – jego efektywność i ludzi, umiejętność dobierania stylu do różnych zmiennych, możliwość zwiększenia konkretnych, potrzebnych kompetencji (tzw. „skrzynka narzędzi lidera” wg. J. Smury), efektywniejsze, bardziej dopasowane kierowanie zespołami, zmniejszenie oporu przed zmianą, zwiększenie świadomości dotyczącej różnorodnych form zarządzania liderskiego.
Program szkolenia:
Moduł 1 Dynamika grupowa i zjawiska towarzyszące
- proces grupowy
- role grupowe
- normy pisane i niepisane
Moduł 2. Zespół
- grupa a zespół
- cykl pracy zespołu
- role zespołowe
- współpraca – nie do przecenienia
- synergia - mit czy prawda
- lider
Moduł 3 Facilitacja i próżniactwo społeczne
- zjawiska psychologii grupy
- uwarunkowania zjawisk
- warunki budowania efektywnych zespołów
Moduł 4. Style kierowania
- orientacja na zadania
- orientacja na ludzi
- czego brakuje w dwuwymiarowym modelu stylów
- 8 typów kierowania – czy wystarcza
- jaki styl najlepszy – czyli trochę o elastyczności lidera
- dobór stylu do zmiennych sytuacyjnych, grupowych i indywidualnych
Moduł 5. Pakiet „codziennych” umiejętności lidera
- zasoby osobiste i ew. wyzwania
- instruowanie
- delegowanie zadań,
- dawanie uprawnień,
- rozwiązywanie problemów,
- udzielanie feedbacku, korygowanie zachowań, docenianie i nagradzanie pracownika.
- praca na konkretnych przypadkach zgłoszonych przez uczestników
Moduł 6. Duże i małe zmiany w firmie – rola lidera
- uwarunkowania zmian w organizacjach
- opór przez zmianą – zespołu
- opór przed zmianą – lidera
- zarządzanie zmianą – nowomowa czy realna potrzeba
Moduł 7. Lider a kultura organizacyjna w firmie
- lider - wizjoner
- lider - „misjonarz”
- przewodnik a przywódca
Narzędzia:
- Mini wykłady z użyciem sprzętu multimedialnego.
- Gra bez narzuconej struktury – ukazująca proces grupowy.
- Zadanie zespołowe – projektowe/rywalizacyjne – pokazujące cykl pracy zespołu i role zadaniowe, facylitacja i ew. próżniactwo społeczne. Zadanie konstruktorskie nagrane - omówienie i wyłanianie zjawisk zespołowych przy odtwarzaniu.
- Gra „Lawina” – dotycząca zimowej wycieczki w góry – pokazująca zjawisko synergii.
- Gra „planszowa” – zasoby / wyzwania – w grze typu „chińczyk” – dwie drużyny – pionki, kostka, plansza 1m/2m, pola-zadania.
- Zadanie „Wspólne zasoby” – zadanie stwarza pozór ograniczonych zasobów – rozwiązanie opiera się na założeniu, że nie ma konfliktu interesu.
- Gra „Manufaktura” – w manufakturze wytwórczej dokonują się różne zmiany a produkcja trwa – możliwość doświadczenia reakcji na zmianę.
- Quiz – „Nasza firma” – badający świadomość kultury organizacyjnej – analiza doświadczenia uczestników.